Med Fidus til Hovden

Fredag 6. februar var det duket for vinterleir med Fidus Ungdomsklubb. Utenfor Solhaug ble buss og henger ble fylt til randen med folk og utstyr. Stemningen var god og forventningen stor. Værmeldingen, derimot, varslet storm i fjellet. Olè!
Tekst og foto: Dag-Roal Wisløff
Publisert: 10. februar 2015

Når 20 personer og en hund setter kurs for et stormfullt vinterfjell, er det mye utstyr som skal med. Med god hjelp fra foreldre fikk vi stuet på plass spader, sekker og ski. Etter klemmer og noen kjærlige formaninger, satte vi avgårde mot Hovden Fjellstoge, hvor vi skulle bo.

Over fjellet var det fokksnø og is i veibanen. Vinden rev i bussen og sikten var ikke av den beste. Heldigvis nådde vi frem rett før nattestenging av veien.

Hyttene var nedsnødd, så det tok godt med tid før vi fant dem, selv om Torbjørn (Kallestad), vår mann på stedet, hadde lokalisert dem for oss i forveien. Da hyttene på ny tilkjennega sin plassering i terrenget, gikk innkvarteringen kjapt i den bitende kulden og isende vinden. Snøen føyket rundt oss og lagde store fonner av snø som måtte forseres. Alle var heldigvis godt kledd og Torbjørn hadde sørget for at det var både varme og lys i hyttene. Nå ventet det peis, lasagne og lun stemning i Hovedhuset.

Tilbake på hyttene ble gutta overrasket av besøk fra jentehytta. Sangerinner i alle aldre hadde fått med seg vår eminente gitarist, Thomas, og et hefte med poplåter. Etter sangtimen vanket det Ludo og kortspill til over midnatt.

Lørdag var det stor stemning allerede kl. 06:00. Vi skulle i alpinanlegget! Ingenting å si på forventningen. Først var det frokost i Hovedhuset. Der stekte vi egg og bacon selv over åpen flamme, og smurte enorme nister og fikk fylt termosene med varm drikke.

Med vindstyrke 25 m/s og et stengt alpinanlegg ble det klart at plan B måtte iverksettes; skileik og Badeland. Vi fant en lehelling hvor vi bygde et stort hopp. Her organiserte Trine konkurranse i de fleste grener av hoppsporten. Ingeborg sørget for å dokumentere det hele.

Litt nede i bakken holdt Thomas et basiskurs i snøskredkunnskap. Gitar var byttet med spade og ungdommene ble gravd ned èn etter èn. Ved hjelp av en søkestang varslet ungdommene når de syntes det var kommet nok snø over dem. Rekorden var 10 cm. Selv så lite snø kjentes veldig tungt på kroppen, men det var fortsatt mulig å reise seg ved egen hjelp.

Etter lunch rundt bålet i gamma bar det inn i Badeland. Her ble det snøbading fra utebassenget og mye moro. Jentene ville heller hjem til hyttene og bake kake for Emil som hadde fødselsdag.

Etter en bedre middag på Hovden Fjellstoge var det fødselsdagskake og underholdning med konkurranser og leker før turen gikk tilbake til hyttene. Denne kvelden var det guttas tur til å besøke jentehytta. Her ble det sang og Annette holdt en fin andakt. Kvelden ble avsluttet med nye runder spill og snop til over midnatt.

Søndag morgen; sol, vindstille og kaldt. En sliten gjeng pakker sakene sine i bussen og tusler mot Hovedhuset for nye doser gastronomisk påfyll. I dag blir det alpinanlegget!

Torbjørn tar på seg utvasking av hyttene så ungdommene skal få mest mulig tid i bakken. Takknemligheten er stor.

På formiddagen gir Thomas og Trine instruksjon i slalom og snowboard. Etter lunch kjører ungdommene fritt. I løpet av dagen blåser det opp på toppen av anlegget. Å sitte i en stolheis 5 meter over bakken i 15 m/s vind er friskt. Lenger nede i bakken er det sol og mindre vind.

Når solen siger ned mot horisonten og anlegget etter hvert  skal stenge for dagen, er vi alle slitne og mer enn fornøyde med dagen og skikjøringen. Riktignok vil ingen forlate Hovden, men helgen nærmer seg ubønnhørlig slutten. Med de siste solstrålene i ryggen forlater vi fjellet og setter kurs for Lunde. Det har vært en super helg som ingen ønsker at tar slutt. Likevel, det skal bli godt å komme hjem også.

Takk for en super tur. Dere er noen herlige ungdommer.

Med Fidus til Hovden
Onsdag, 24 april 2024

på Solhaug Menighetshus. OBS! Ny tid denne dagen!
Søndag 5. mai,
11:00 Familiegudsteneste
på Solhaug menighetshus.
i Romnes kirke. Felles for begge kyrkjelydane.
Fredag 17. mai,
18:00 17.mai gudsteneste
på Solhaug menighetshus, i samband med 17.mai feiringa.