Dåp

I Den norske kirke blir de fleste døpt før de er tre måneder gamle. Men ganske mange blir også døpt før de skal konfirmeres.

De døpte blir automatisk medlemmer i kirken og blir med i et større fellesskap med alle døpte i verden. Dåpen har tradisjoner tilbake til de første menighetene. I Norge står fortsatt tradisjonen sterkt.

Før gudstjenesten begynner, tar foreldre og faddere plass i kirken - bortsett fra den som skal bære barnet. Når barnet bæres inn i kirken, kan en person ledsage den som bærer barnet. Dåpsfølget kan føres inn i kirken av klokkeren eller en annen representant for menigheten. Vedkommende kan bære dåpskannen og sette den i døpefonten. Dåpsfølget tar plass etter stedets skikk.

Mens barnet bæres inn, blir det fremført egnet instrumental- eller vokalmusikk. Dåpsluen tas av før barnet bæres fram til døpefonten. Ved dåpshandlingen nevnes bare barnets fornavn (uten mellomnavn eller slektsnavn), men det fulle navn tas med i kunngjøringene i gudstjenesten.

Noen steder er barna medhjelpere i gudstjenesten. De kan utføre praktiske oppgaver sammen med kirketjeneren, være med i tekstlesergruppe, forsangergruppe og kirkevertordning eller lese bønner. Når en familie flytter er det en fin skikk å ta kontakt med menighetskontoret på det nye stedet og spørre hvordan menigheten samarbeider med hjemmet.

Torsdag, 18 april 2024

Aslaug Storåsen Djuve, sekretær
E-post: aslaug.djuve@nome.kirken.no

Dorota Rybka-Giers, trosopplærer & ungdomsleder
E-post: dorota@nome.kirken.no

Torsdag 18. april,
17:00 Minigospel
Onsdag 24. april,
18:00 Vårsang på Solhaug
Velkommen til vårsang med kvartetten Erling Eriksen, Torgeir Hefre, Ingunn Flatland og Anne Teie. Konserten har mykje allsang med kjente og kjære vårsangar me kjenner godt. Inngang kr 200,-
Torsdag 25. april,
17:00 Minigospel
i Flåbygd kyrkje.
Torsdag 2. mai,
19:00 Vårkonsert med KORiander
i Flåbygd kyrkje. Velkommen til konsert!