Huskeliste før dåp

Når det er gjort avtale om en aktuell dåpssøndag vil presten eller en annen ansatt i menigheten ta kontakt for en samtale med foreldrene. Da planlegges dåpsgudstjenesten.

Før dåpen

• Finn tid for å snakke med hverandre om hvorfor dere ønsker kristen dåp for barnet deres.
  • ​Vurder hvilke rammer du/dere kan tenke dere rundt dåpsdagen, hvilken kirke som er ”deres”, hvilke datoer som er mest aktuelle.
  • Snakk sammen om hvem du/dere kan tenke der å spørre om å være faddere, og ta kontakt med dem.
  • Ring den menigheten hvor dere ønsker dåp og avtale dato. Hvis de ikke tar i mot opplysninger over telefon har menigheten sikkert et innmeldingsskjema på sin hjemmeside. Husk å få navnet på den presten eller annen ansatt som skal kontakte dere.
  • Hvis dåpssamtalen ikke avtales når dere melder dåp, vil dere bli kontaktet.
  • Dåpen er som oftest en av de store dagene i storfamilien. Begynn planleggingen av det praktiske i god tid slik at alle får like stor glede av den når den kommer. Kanskje skal noen venner stå for servering og rydding.
  • Bli enig om valg av dåpskjole, hvem som skal bære og hvem som evt. skal ta av dåpslua.
  • Tenk igjennom hva det er behov for å snakke med presten/den som skal døpe om før dåpssamtalen. Kanskje ønsker dere en spesiell salme? Eller vil noen i familien lese dåpstekstene fra Bibelen? Hva er ordningen i kirken for filming/fotografering?

På dåpsdagen

• Sørg for å komme til kirken i rett tid. Det vil si så tidlig at dere kan bli litt kjent i kirkerommet hvis dere ikke kjenner det fra før.
  • Hvis menigheten har bøker og aktivitetssaker for barn, sørg for å ta slike med dit dere skal sitte.
  • Dåpsbarnet merker raskt hvis mor og andre er spesielt travle. Det kan derfor være lurt å være ferdige så tidlig at det blir litt ro hjemme før en drar til kirken.
  • Skal dåpskjolen tas på i kirken, kan det være godt å ha med en hjelper.
  • Barn hører naturlig med i gudstjenesten, men ikke alle steder blir det lagt like godt til rette for deltakelse. Det kan være greit at noen har spesielt ansvar for eldre søsken og andre barn som er med, tar dem med en liten tur ut om nødvendig og gjør dette til en spennende dag også for dem.
  • Presten eller en annen ansatt har ansvar for gudstjenesten og dåpshandlingen. Ingen trenger å bekymre seg for om vi gjør alt rett. Dåpsfamilien er en naturlig del av menigheten og sitter ikke på ”utstilling”. Det kan være lurt å avtale med fadderne når lua skal tas av og tenke igjennom hva som skal gjøres med dåpslyset dere mottar.Hvis det er nattverd ved samme gudstjeneste, er det fint om det er avklart under dåpssamtalen hvordan barn som er med kan/skal delta ved nattverden.
  • Hvis ikke det er lagt ut ordning for gudstjenesten eller salmebøker, sørg for at alle i dåpsfølget har dette.
  • Ved fotografering etter gudstjenesten bør en passe på at lysene på alteret og Kristuslyset fortsatt er tent slik at dåpsbildene blir best mulig

Sjømannskirken – Norsk kirke i utlandet har også mange prester som kan forestå dåp. I tillegg kan også ambulerende medarbeidere og studentprester i utlandet foreta dåp. Alle som døpes i utlandet må meldes inn i det sentrale medlemsregisteret til Den norske kirke når de flytter til Norge. Adresser og telefonnummer til de ulike sjømannskirkene finnes her.

Lørdag, 20 april 2024