Inn- og utmelding av Den Norske Kirke

Her får du informasjon om inn- og utmelding av Den Norske Kirke. Hva vil det si å være tilhørig? Les mer her:

HVA VIL DET SI Å VÆRE TILHØRIG:

Medlemskap i Den norske kirke (Dnk) etableres ved dåp, jf. Kirkeloven § 3. Barn blir tilhørige fra fødselen når minst én av foreldrene er medlem av Den norske kirke.

Når vi sender ut invitasjoner til ulike arrangement, sender vi invitasjonen til alle medlemmer og tilhørige i menigheten vår.

Barn under 18 år står som tilhørig i vårt medlemsregistrer.
Barnet kan selv melde seg ut når barnet er fylt 15 år. Når barnet fyller 18 år blir barnet automatisk slettet fra vårt medlemsregister.
Dersom man ønsker å melde ut barnet før fylte 15 år må foreldre / foresatte med foreldreansvar gjøre dette.

Vil du melde deg inn?

Dersom du ønsker å bli medlem av Den norske kirke, men ikke er døpt, bør du ta kontakt med presten i menigheten der du bor. Det er dåpen som gir medlemskap i kirken.

Den som er døpt, men ikke står som medlem i Den norske kirke, kan logge seg inn gjennom ID-porten for å registrere innmelding. Innmelding i Den norske kirke forutsetter at du ikke er medlem av noe annet trossamfunn.

Se: https://kirken.no/medlem

Personer som døpes i utlandet og som ønsker å være medlem av Den norske kirke må meldes inn.
Opplysninger om medlemskap i tros- og livssynssamfunn kan fås ved henvendelse til Brønnøysundregistrene på telefon 75 00 75 00.
Dersom om du er døpt i et annet kristent kirkesamfunn trenger du ingen ny dåp for å bli medlem i Den norske kirke. Du kan melde deg inn i Den norske kirke selv om du tidligere er utmeldt av denne kirken.

Vil du melde deg ut?

Utmelding av Den norske kirke kan du gjøre elektronisk ved pålogging gjennom ID-porten, eller ved henvendelse til ditt lokale kirkekontor. Se: https://kirken.no/medlem

Pålogging gjennom ID-porten gir bare tilgang til opplysninger knyttet til det personnummeret som blir brukt ved pålogging. Dersom du vil melde inn eller ut døpte barn som er under 15 år, må du benytte eget skjema for det.

Hvis du ikke er døpt, er du heller ikke medlem av Den norske kirke. Dersom du ønsker å kontrollere om du eventuelt er feilaktig oppført i Den norske kirkes medlemsregister, kan du selv gjøre oppslag i medlemsregisteret ved pålogging gjennom ID-porten.

Tirsdag, 19 mars 2024

Tirsdag 19. mars,
16:00 Konfirmant - innsamling Kirkens Nødhjelp
Kirken Nødhjelp innsamling. Konfirmanter og foreldre.
Torsdag 21. mars,
17:00 Kveldsgudsteneste
med middag på Solhaug menighetshus.
Fredag 29. mars,
Søndag 31. mars,